خواب


1.    سعي كنيد برنامه خواب منظمي داشته باشيد. اين كار ساعت بيولوژيكي بدن شما را تنظيم مي‏كند
2.    قبل از خواب غذاي سبكي ميل كنيد.
3.    خوردن يك غذاي سنگين قبل از خواب باعث سوزش معده (ترش كردن)، سوء هاضمه و احساس نياز به دفع ادرار را مي گردد در نهايت منجر به اختلال در خواب مي‏شود.
4.    مصرف برخي داروها و حتي داروهاي گياهي عوارضي مانند بي‏خوابي را به دنبال دارند بنابراين هميشه بروشورهاي همراه داروها را مطالعه نموده و در اين مورد با پزشك خود مشورت نماييد
 5.  مصرف چاي يا قهوه قبل از خواب به دليل ورود كافئين به بدن و كشيدن سيگار و ورود نيكوتين موجود در سيگار به بدن از علل بي‏خوابي هستند
6. ورزش كردن درست قبل از رفتن به رختخواب موجب مي‏شود كه فرد احساس نشاط كرده و ديرتر به خواب برود. پس سعي كنيد چند ساعت قبل از خواب ورزش كنيد
7. چرت زدن در طول روز باعث مي‏شود فرد ديرتر به بستر برود و اين مسئله خواب را به هم مي‏زند.
5.    در صورت نياز به خواب نيمروزي سعي كنيد كمتر از يكساعت آن هم قبل از ساعت 3 بخوابيد.
هميشه سعي كنيد از رختخواب فقط براي خوابيدن استفاده كنيد و از انجام ساير فعاليتها مانند تماشاي تلويزيون در رختخواب خودداري كنيد.
6.     در صورتي كه بعد از 30 دقيقه به خواب نرفتيد بهتر است بلند شده و خود را مشغول انجام كاري كنيد هيچ گاه خود را وادار به خوابيدن نكنيد.
7. بهتر است مراسم زمان خواب داشته باشيد. اين امر علائمي را به بدن شما مي‏فرستد مبني بر اين كه زمان آرامش يافتن و خوابيدن است. اين مراسم  مي‏تواند شامل مسواك زدن و مطالعه به مدت 15 دقيقه باشد.
8. در صورتي كه قبل از خواب يك حمام گرم كنيد دماي بدن بالا مي‏رود و بعد به مرور زمان بدن خنك مي‏شود كه در نتيجه در ايجاد خوابي خوب موثر است.
9. سعي كنيد از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود كنيد.
10.    اگر ذهن شما درگير مشكلات، تصميم‏گيريها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبي نخواهيد داشت.
11.     سعي كنيد بدن را به آرامش و خونسردي دعوت كنيد.