چاپ        ارسال به دوست

تمام عادات غلطی که یاعث اختلال در سیستم ایمنی بدن در پاییز می شوند!


اگرچه اتخاذ راهکارهای درست در سبک زندگی از قبیل مدیریت استرس، ورزش، رژیم غذایی مناسب و استفاده از مکمل های غذایی یک راه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، اما در مقابل دلایل مختلفی هم وجود دارد که منجر به تضعیف ایمنی و افزایش استعداد ابتلا به بیماری هایی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حتی انواع سرطان ها می شود.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازreadersdigestسیستم ایمنی از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگری محافظت می کند. تغذیه نامناسب، استرس و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم ایجاد می کند:

متوسل شدن به آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ‌ها می ‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن گردد. زنان بیشتر از مردان از چنین داروهایی برای مبارزه با عفونت ‌های مجاری ادرار و مثانه استفاده می ‌کنند. مصرف مکرر چنین داروهایی باعث از بین رفتن باکتری‌ های مفید و غیر مفید در روده می ‌شود. زمانی که باکتری های مفید در مخاط روده وجود نداشته باشد، سموم دوباره جذب بدن می گردد و در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف تر خواهد شد.

استفاده از مسکن‌ ها و ضد دردهای خاص: علاوه بر آنتی اسید، برخی از مسکن ‌ها و داروهای ضد درد همچون استروئیدها و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی می ‌تواند به مخاط روده صدمه بزند و منجر به ایجاد سندروم روده گردد. در نتیجه، عفونت و ذره‌ های هضم نشده مواد غذایی می ‌تواند از طریق دیواره‌ های روده وارد بدن گردد و بر روی سیستم ایمنی بدن فشار آورد. همین امر نیز منجر به کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض آلاینده ها: فقط قرار گرفتن در معرض کمتر از یک میلیونیم گرم از آلاینده هایی مانند جیوه، آفت کش های خاص، و مواد دیوکسین برای اخلال در سیستم ایمنی بدن کافیست. از آنجا که این مواد شیمیایی برای چندین دهه در محیط باقی می مانند، به زنجیره غذایی نیز انتقال می یابند و به شکل یک مهاجم خارجی، تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند. کاهش مواجهه با سموم غیر ضروری مانند سیگار، الکل، و مواد مخدر حداقل کاری است که برای دور شدن از خطرات این سموم می توان انجام داد. استفاده از شوینده ها و سایر محصولات پاک کننده کمتر سمی نیز توصیه می شود. به برچسب محصولات غذایی نیز باید دقت کرد و از خرید محصولاتی که مواد غیر ضروری شیمیایی دارند، اجتناب نمود.

کمبود خواب: با خوابی راحت سیستم ایمنی را بازسازی کنید. در واقع کمبود خواب یکی از آشکارترین دلایل تضعیف سیستم ایمنی محسوب می‌شود و در قرن ۲۱ این کمبود در مقیاس وسیع مشاهده شده است! در طی ۱۳۰ سال اخیر، میانگین خواب شبانه از ۷ ساعت به ۶ساعت و ۱۵ دقیقه تقلیل یافته که ضعف سیستم ایمنی را تشدید می‌ کند.

کم تحرکی: عدم ورزش می تواند منجر به تشدید خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بخصوص در کسانی می شود که کمتر از یک بار در هفته ورزش هوازی انجام می دهند. در واقع می توان گفت انجام ورزش های هوازی برای بیش از ۵ بار در هفته منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر ابتلا به بیماری ها و عفونت ها می شود.

انزوای اجتماعی: هزینه انزوای اجتماعی بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به انزوای اجتماعی با افزایش هورمون های اضطراب و حتی مرگ زودرس در ارتباط است. در عوض تعامل اجتماعی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد و منجر به کاهش استرس می گردد. یک مطالعه با نظارت ۲۷۶ فرد بین سنین ۱۸ تا ۵۵ نشان داد کسانی که روابط اجتماعی بالاتری دارند سیستم ایمنی مقاوم تری هم دارند.

استرس بیش از حد: استرس نه تنها سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها یا زخم ها دچار مشکل می کند بلکه می تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. استرسهای غیرمزمن، ظرف چند ساعت قابل جبران است. با طولانی شدن زمان استرس، شدت تغییرات سیستم ایمنی بیشتر شده و انواع بیشتری از سلولها را درگیر می ‌کند. تجمع استرس ها باعث می‌ شود یک استرس کوچک هم در شرایطی بتواند موجب اختلال عملکرد سیستم ایمنی و بروز بیماری شود که از شایع ‌ترین آنها افسردگی است و افزایش وقوع بیماریهایی مثل سرطان و نیز سیر نامطلوب این بیماریها را موجب می ‌شود.

مصرف چربی های نامطلوب: چربی های اشباع عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و درست مانند استرس، باعث افزایش التهاب می شود. از سوی دیگر مصرف چربی های غیر اشباع و چربی های امگا ۳ فرایند ضد التهابی در بدن ایجاد می کند.


١٠:٣٦ - چهارشنبه ٤ مهر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٧١٧٧    /    تعداد نمایش : ١٨٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: