چاپ        ارسال به دوست

بهترین منابع غذایی حاوی آنزیم های گوارشی طبیعی!


بیشتر مردم از این مساله آگاهند که غذا به عنوان سوخت برای تولید انرژی در بدن استفاده می شود و به ما در انجام فعالیت های مختلف جسمانی و روانی روزانه کمک می کند. اما آنچه بسیاری از آن آگاه نیستند، نقش مهم آنزیم های گوارشی در این فرآیند کلیدی است.

گزارش آوای سلامت به نقل ازbeasthealthmagدر نظر بگیرید چه رخ خواهد داد اگر تولید و فعالیت آنزیم های گوارشی ناکافی باشد. در این موارد، عوارض جانبی می توانند شامل گاز، نفخ، خستگی، و ناراحتی عمومی باشند. به همراه هم، این موارد می توانند انجام فعالیت های ساده روزانه مانند رفتن به سر کار را نیز بسیار دشوار سازند.

به گفته کارشناسان دانشکده پزشکی هاروارد، سه نوع اصلی آنزیم گوارشی وجود دارد:

پروتئاز: پروتئین ها را از مواد غذایی بیرون می آورد و آنها را به اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک برای ساخت و ترمیم تبدیل می کند.

آمیلاز: کربوهیدرات ها را به قندهای ساده برای انرژی آزاد می کند.

لیپاز: چربی ها را به اسیدهای چرب تبدیل می کند.

اگرچه بدن شما این آنزیم ها را تولید می کند اما با مصرف برخی مواد غذایی، می توانید آنزیم های گوارشی بیشتری به بدن تان برسانید:

کفیر: نوشیدنی کفیر منافع بهداشتی بیشماری دارد. این نوشیدنی سرشار از پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی

از جمله لیپاز، پروتئازها و لاکتاز است. لاکتاز به هضم لاکتوز (قند شیر) کمک می کند که اغلب ضعیف هضم می شود. یک مطالعه نشان داده که در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، کفیر هضم لاکتوز را بهبود می بخشد.

عسل: عسل خام حاوی بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنزیم های گوارشی مانند دیاستاز، آمیلاز و اینورتاز است. اطمینان حاصل کنید که اگر شما به دنبال مزایای سلامت هضم خود هستید عسل خام را بخرید. عسل پردازش شده اغلب گرم می شود و حرارت بالا می تواند آنزیم های گوارشی را از بین ببرد. فقط به یاد داشته باشید که عسل خام برای زنان باردار و کودکان زیر یک سال خطرناک است.

زنجبیل: این گیاه به خاطر اثرات ضد تهوعش شناخته شده است اما حاوی آنزیم گوارشی به نامzingibainاست. در صورت کند شدن حرکت دستگاه گوارش، زنجبیل آن را تحریک می کند.

آناناس: آناناس حاوی آنزیم بروملین است. مصرف این میوه در کنار مواد غذایی غنی از پروتئین، هضم غذا را تقویت می کند. از آب آناناس می‌توان به عنوان هضم‌کننده و نرم‌کننده غذاهای مختلف نظیر گوشت استفاده کرد. همچنین از آنزیم مخصوص در آناناس می ‌توان در تهیه غذاهای ژلاتینی نظیر انواع دسرها و ژله استفاده کرد.

انبه: این میوه غنی از فیبر بوده و به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند. مصرف انبه موجب افزایش باکتری های خوب در سیستم گوارش شده و به هضم بهتر غذا کمک می کند. انبه حاوی فیبرهایی است که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید کرده و برای متابولیسم انرژی مفید هستند.

پاپایا: مانند آناناس، این میوه گرمسیری نیز سرشار از آنزیم بروملین و پروتئاز است. این آنزیم ها، پروتئین را به اسیدهای آمینه و پپتیدها تجزیه می کنند تا بدن راحت تر از آنها استفاده کند. پاپایا همچنین حاوی پاپائین است. این آنزیم نیز پروتئین را به اسیدهای آمینه تبدیل می کند. پاپایا را خام بخورید تا بیشتر از آنزیم های موجود در آن سود ببرید.

آووکادو: منبع خوبی از آنزیم گوارشی لیپاز است. لیپاز به تجزیه چربی در غذاها کمک می کند. لیپاز البته به طور طبیعی توسط پانکراس تولید می شود و اکثر افراد برای این تولید این آن نیاز به مصرف مکمل اضافی ندارند. با این حال اگر غذاهای چرب را زیاد مصرف می کنید، مکمل لیپاز می تواند فرایند هضم این غذاها را ساده تر کند و منجر به کاهش احساس پری بعد از غذا کمک نماید.

زردآلو: آنزیم های گوارشی موجود در این میوه قند را تجزیه کرده و انرژی را سریع تر به سلول ها می رساند. علاوه بر این، مشکلات گوارشی از جمله یبوست، ریفلاکس معده و سوء هاضمه با مصرف این میوه کاهش می یابد.

موز: مصرف یک موز در روز برای رساندن مقادیر کافی پتاسیم به بدن مفید است اما این میوه دوز خوبی از آنزیم های گوارشی را نیز داراست. آنزیم های موجود در این میوه کربوهیدرات ها را به قندهای ساده تجزیه و قابل هضم می کنند./


١١:٥٥ - شنبه ١١ خرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٥١٢٥٦    /    تعداد نمایش : ١٠٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: