چاپ        ارسال به دوست

چطور با التهاب ناشی از افرایش سن، مقابله کنیم؟


التهاب ناشی از میانسالی، یک فرایند اجتناب ناپذیر است، حتی اگر شما تمام نکات رژیم های غذایی ضد التهاب را رعایت کنید.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازPrevention التهاب مزمن عامل مهمی در ابتلا به انواع مشکلات مرتبط با سلامت است؛ از آکنه و مشکلات گوارشی گرفته تا خطر ابتلا به دمانس و برخی سرطان ها.

دلیل دیگری نیز برای ابتلا به التهاب ناشی از میانسالی وجود دارد. در بدن ما با افزایش سن سطوح بالاتری از فاکتورهای بیوشیمیایی التهابی مانند اینترلوکین 6 و فاکتور نکروز تومور آلفا ایجاد می شود. این مواد شیمیایی برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها و حفظ سلامت مفید هستند اما مقادیر بیش از حد آنها، زمینه ساز مشکلاتی مانند سرطان و از بین رفتن عضلات می شود.

با این حال برخی راهکارها برای مقابله با التهاب ناشی از میانسالی پیشنهاد شده است:

حفظ سلامت روده ها: باکتری های خوب روده نقش مهمی در کاهش التهاب بدن دارند. وجود این باکتری ها برای حفظ سلامت سیستم گوارش، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی سلامت سیستم عصبی ضروری است. افزایش مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک ها منجر به افزایش باکتری های خوب روده و تعادل میکروبیوم روده می شود. موز، پیاز، پنیر نرم، سیر، مارچوبه، ماست و کفیر سرشار از پروبیوتیک هستند. مکمل های پروبیوتیک را نیز می توان به راحتی از داروخانه ها خریداری کرد.

انجام آزمایش تیروئید: مشکلات غده تیروئید اعم از کم کاری یا پرکاری تیروئید، از علل مهم ایجاد التهاب در بدن است. اختلال در عملکرد تیروئید بخصوص در زنان با افزایش سن، بروز می کند. پزشکان انجام آزمایش های منظم تیروئید برای تشخیص اختلالات آن را توصیه می کنند. اگر پزشکتان مشکوک به اختلال تیروئید در شما باشد، با یک تست خون ساده می ‌تواند آن را تشخیص دهد. این تست میزان هورمون محرک تیروئید را می‌ سنجد (TSH).

اگر میزانTSH بالا باشد، نشان دهنده‌ کم کاری تیروئید و اگر بالا باشد نشان دهنده‌ این است که تیروئید بیش از اندازه کار می ‌کند. پزشکان گاهی سطح دیگر هورمون‌ های خون را هم چک می ‌کنند. در برخی موارد برای تشخیص مشکل تیروئید نیاز به عکس برداری است.

اتخاذ رژیم غذایی ضد التهابی: یکی از مهمترین علل بروز التهاب در بدن، مصرف غذاهای فراوری شده است. با این حال پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهاب و گنجاندن میوه ها و سبزیجات و غذاهای فراوری نشده به رژیم روزانه، فرایند التهاب را کنترل کرده و آن را کاهش می دهد.

از جمله مواد غذایی با بیشترین میزان فواید ضد التهابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میوه ها و سبزیجات (به ویژه سبزیجات برگدار تیره)

مغزهای خوراکی

ریشه ها و گیاهان دارویی رنگارنگ (از جمله زنجبیل و زردچوبه)

اسیدهای چرب امگا 3 ( به عنوان مثال، در ماهی های چرب و دانه های چیا یافت می شوند)

چربی های سالم، از جمله روغن زیتون

غلات کامل با محتوای فیبر بالا

این قبیل مواد غذایی رشد باکتری های سالم در دستگاه گوارش را تحریک می کنند و اثر ضد التهابی دارند. البته برای رسیدن به این هدف، در کنار رژیم غذایی سالم، کاهش استرس با یوگا و ورزش، خواب کافی، مراقبت از سلامت دهان و دندان نیز توصیه شده است.


١٠:٠٠ - چهارشنبه ٦ شهريور ١٣٩٨    /    شماره : ١٥٢٤٦٠    /    تعداد نمایش : ١٣٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: